Thursday 6 May 2010

Ke Arah Hidup Bersyariat : RIBA Bab III


Huaarghhhh!!! Berduyun2 nates masuk dalam mulut. Majlis ilmu memang cenggini. Dia suka gayut2 kat mata dan mulut. Kalau tak sangap, asik nak sembang je ek? Kalau orang yang dengar tu sangap, ok la lagi. Ni, penceramahnya yang sangap, camner?

Ok, ni bab aplikasi ek.

Sekarang kita masuk kepada riba dalam konteks semasa. Nak lah tau kan, kiter ni terlibat dengan riba ke tidak. Ye lah, takkan orang nak bagitau yang kita sedang berriba-ribaan kan. Lu pikir la sendiri.

Pertama sekali, kita bincangkan tentang jual beli barang kemas. Emas terutamanya. Ni memang sentiasa kita lalui kan? Eh, aku tidak lah. Last sekali aku beli emas ialah pada tahun 2008, mengganti anting2 ku yang hilang sebelah hukhukhuk. Takmo beli anting2 jenis tu lagi. Asik tanggal je kerjanya. Tapi, jual beli barang kemas ni memang tak lapuk di hujan, tak lekang dek panas kan. Tak hari ni, esok. Ni, dekat nak raya ni kan. Mesti ada yang dah usha2 kedai emas kan. Tak beli baru, at least mesti nak tukar. Upgrade ar sikit. Tak pun, memang tak suka simpan fesyen2 lama punya. Nak yang up to date je. Tu, seken bulat2 duit2 tu, tukar je dengan rantai kapal tu. Besssssar punyer. Kang disimpan, kena bayar zakat pulak. Nak pakai semua, takut kena ragut. Jadi macam aku, senang, takde apa2, takyah pikir hihihi. Kalau tak kawen agaknya, cincin pun takde kot.

Baik lah. Tadi kita dah tau bahawa emas dan duit adalah barangan ribawi yang termasuk dalam kategori mata wang. Jadi, urusniaga membeli emas dengan menggunakan duit ini, tertakluk kepada syarat A, iaitu mesti berlaku dalam satu masa. Selain itu, kita juga selalu melakukan 'trade-in' kepada emas2 ini. Kan? Kadang tu, gelang dah putus, tukar je la terus dengan yang baru.

Untuk kes pertama, iaitu beli barang kemas dengan duit, memang haram kita membayar secara bertangguh/ansuran. Kad kredit pun sebenarnya tak boleh. Ini telah disepakati pada tahun 2000.

Macamana pula dengan trade-in? Ini lah yang agak sukar nak dipraktikkan.

Ok, trade-in ni adalah pertukaran emas dengan emas. Jadi, pertukaran itu mestilah menurut syarat A dan B. Ingat lagi tak syarat nih? A dalam satu masa, B sama berat atau kuantiti. Jadi, cuba lihat di mana berlakunya riba.

Selalunya, kita trade in barang, mesti nak yang lagi besar kan. Atau pun design baru. Design baru tu takde masalah. Yang masalahnya, bila kita punya barang yang lama tu katakan beratnya 15 gram, pastu kita berkenan kat satu rantai ni, beratnya 16 gram. Dah kenan nih, amoi pon tekan kalkulator. Pung pang pung pang, manyak cantek lor, mesti cantik lu pakai, bla bla bla, dia pun bagi rege rm1500. Pastu korang pun kasik gelang rantai kapal lama yang besar punya tu dan amoi tu kata, ini barang rm1300. Kena topup lagi rm200 lor. Korang pun ambik duit rm200 dan kasik amoi tu.

Nampak macam takde pape, kan? Tapi sebenarnya, kita sudah langgar syarat B iaitu sama timbangan berat. Yang lama 15 gram, yang baru 16 gram. Walau pun ko bayar rm200 lagi, tapi duit dengan emas adalah berbeza.

Abis, selama ni aku memakan riba lah? Kalo cenggitu, pasnih dah takleh trade in lah? Abis, kedai habib tu, melayu je semua, kenapa derang tak cakap apa2 pon? Tu kedai2 kat kelanatan ganu semua tu kan semua mek mek belaka kan. Takkan derang tak tau? Ok, rilek rilek, jangan panik.

Ok, sebab itu lah, menurut penulis buku ini, perkara berkaitan riba ni memang jarang orang highlight kan. Jadi, kalau kita tahu, sebarkan lah.

Sebenarnya ada cara nak trade in emas dengan cara halal. Gini. Kan kalau tukar barang yang sama jenis, syaratnya kena sama berat kan. Tapi, kalau tukar dengan duit, dia cuma ada syarat pada masa yang sama je. So, masa nak tukar tu, kasik emas lama, pastu mintak penjual tu bayar untuk harga emas lama tu (dalam kes tadi rm1300). Pas dapat duit tu, baru lah ko ambik duit rm200 tadi dan letak atas tangan bersama2 duit rm1300 itu, dan bayar lah untuk emas yang baru. Umpamanya ko baru beli la emas tu. Serius weiii!!! Memang la, kalau ko buat cenggini ngan amoi tomey tu, akan kau dicarutnya dalam bahasa yang ko tak faham. Tapi yang penting, takde riba. Tah2, ko buat gini ngan mak temah tukang emas pun, akan kau disyarahnya. Abis, camne? Eh, pandai2 ko la. Aku memang penakut nak buat cenggitu, so aku takkan buat trade in la.

Ermmm apa yang aku katakan kat sini adalah merujuk buku ya, bukan memandai2. Walau pun gaya bahasa ku macam tak berilmiah sangat, tapi percaya lah, aku tak untung apa2 pun kalau mereka2 cerita. Aku juga tiada kepentingan dengan penerbit buku itu. Cuma, aku 'peminat' ilmu2 yang disampaikan oleh ustaz zaharuddin adanya. Sila klik link di sebelah itu untuk maklumat lanjut.

Nak sambung ke tak? Ada lagi pasal kad kredit, pinjaman bank, akaun simpanan dan insurans. Kalau nak, sila vote 'Ya' di kotak komen ya? Sambungan akan dibuat jika mencapai 10 'Ya' vote hehehe overnya. (nak sambung, sambung je lah ek? kalau sambung tapi takde saper nak baca, pon tak guna juga. - baca dengan nada merajuk :( ...)


2 komen:

Luna said...

kalo ko dh boleh wat entry ni maknanya ko betul2 dh faham..cam aku..agak blur, kena baca dr sumber asal...kalo dpt demo lagi best! haha

bab trade in tu..aku dh 'selamat' mentrade in loceng rantai tangan..aku mmg rasa x brapa adil harganya,rendah sangat..tp nak wat camne time ada duit ni lah aku nak settlekan cepat2 psl loceng tu...kalo lama lg mmg aku simpan je lah rantai tangan nya...

AyunasiA said...

aku pun tak berani cakap tentang perkara yang dah lepas ni sebab setahu aku, ada caranya nak membersihkan harta riba nih. cuma, aku tak tau cemana huhuhu.